HOME OPISY OKŁADEK RANKINGI I ZESTAWIENIA ARTYKUŁY BIOGRAFIE TWÓRCÓW POLECANE O SERWISIE & KONTAKT
HOME OPISY OKŁADEK RANKINGI I ZESTAWIENIA ARTYKUŁY BIOGRAFIE TWÓRCÓW POLECANE O SERWISIE & KONTAKT

strona główna > opisy okładek > Pink Floyd - The Final Cut

Cover awArts 2015


Pink Floyd:
The Final Cut

Stanisław Gruszczyński, 5.10.2012

Pink Floyd - The Final Cut
Harvest, 1983

Projekt: Roger Waters
Ilustracje: Artful Dodger
Fotografie: Willie Christie

Pin it!

Do kompletu została już właściwie tylko ta okładka. The Final Cut. The Requiem for the Post War Dream by Roger Water, bo taki jest pełen tytuł kompozycji. "By Roger Waters" było tu wszystko, łącznie z oprawą albumu. Pierwotnie projekt miał przygotować Gerard Scarfe, odpowiedzialny za oprawę The Wall jednak wizja Watersa była kompletnym, nienaruszalnym monolitem i w końcu jedyną osobą, którą wziął do pomocy był szwagier - fotograf. Cały projekt Waters dedykował swojemu ojcu, który nie wrócił z frontu II Wojny Światowej. Wewnątrz okładki znaleźć można przypis: For Eric Fletcher Waters 1913 - 1944.

Album to rozwinięcie antywojennego manifestu z The Wall, wyrażone jeszcze bardziej dobitnie. Na froncie zestawiono z medalowymi wstążkami kwiat maku, symbol Dnia Pamięci (nazywanego też Poppy Day). Czerwony kwiat pozostawia się w krajach Wspólnoty Narodów na grobach żołnierzy i wtyka w tablice pamiątkowye. Na ulicach Wielkiej Brytanii można też nabyć od przedstawicieli Brytyjskiej Legii Królewskiej makowe przypinki, z których dochód przeznaczony jest na weteranów. Właśnie fragment wojskowego munduru z taką przypinką znalazł się na fotografii.

Motyw maku przewija się również na fotografiach - na tyle okładki zamieszczono zdjęcie żołnierza stojącego wśród kwiatów z pojemnikiem na taśmę filmową pod pachą i nożem wbitym w plecy. Taśma filmowa prawdopodobnie jest nawiązaniem do filmu The Wall, a raczej mających miejsce przy jego realizacji animozji na linii Waters - Parker.

Pink Floyd - The Final Cut back photo

Nie jest to ani jasny punkt dyskografii PF, ani ciekawsza z ich okładek. Nie można jednak jej odmówić wyraźnego przesłania. Docenić trzeba też, że Waters zachował zasadę nieumieszczania tekstu na froncie okładki (tytuł zaczęto dodawać dopiero przy edycjach CD), czyniąc z niej przy okazji nie narzędzie promocji, ale faktyczny znak pamięci.

Źródła:

Pin it!

Komentarze




opisy okładek
ostatnio dodane:
Various: AM/PM
The Offspring: Americana
Burzum: Aske

rankingi i zestawienia
ostatnio dodane:
Najlepsze polskie okładki płyt 2015, pt. 3
Najlepsze polskie okładki płyt 2015, pt. 2
Najlepsze polskie okładki płyt 2015, pt. 1

artykuły
ostatnio dodane:
Okładkologia Pink Floyd III
Okładkologia Pink Floyd II
Okładkologia Pink Floyd I

biografie twórców
ostatnio dodane:
Rosław Szaybo
Jan Sawka
Marek Karewicz

polecane
o serwisie & kontakt
prawa autorskie
mapa serwisu

Online od 2008; obecna wersja od 2011; tak, wiem - najwyższy czas na zmiany kreacja   stiopa.com
creative commons - kopiując podaj link do źródła, nie wykorzystuj komercyjnie

w
górę