HOME OPISY OKŁADEK RANKINGI I ZESTAWIENIA ARTYKUŁY BIOGRAFIE TWÓRCÓW POLECANE O SERWISIE & KONTAKT
HOME OPISY OKŁADEK RANKINGI I ZESTAWIENIA ARTYKUŁY BIOGRAFIE TWÓRCÓW POLECANE O SERWISIE & KONTAKT

strona główna > opisy okładek > Cut Copy - Zonoscope

Cover awArts 2019


Cut Copy:
Zonoscope

Stanisław Gruszczyński, 27.3.2012

Cut Copy - Zonoscope
Modular, 2011

Projekt: Alter
Ilustracja: Kimura Tsunehisa

Pin it!

Najlepsza okładka 2011 roku

Przynejmniej wg ARIA (i 100 innych instytucji, m. in. Okladki.net). Hajp pojawił się zaraz po pierwszej publikacji zdjęcia w 2010 roku - niektórzy już w dniu premiery na zaś ogłosili okładkę szczytowym osiągnięciem roku następnego.

Zamysł

Ilustrację wybrał Dan Whitford, lider zespołu. Ma ona oddawać różnorodność idei i inspiracji, które pomieścił album, syntetyzować podróż przez odmienne światy. Tak jak obraz pokazuje zwarcie natury z cywilizacją, tak Cut Copy łączy ze sobą syntetyczne i organiczne dźwięki. Jak widać prezentowana wizja nie miała w najmniejszym stopniu wydźwięku apokaliptycznego (choć nasuwają się takie skojarzenia).

Kolaż nosi tytuł "The City Welcomes a Fresh Morning" i tworzył go w 1968 roku japoński artysta Kimura Tsunehisa, na 22 lata przed prezentacją Photoshopa przez Adobe. Po kolejnych 22 poziom graficzny tego kolażu nadal przewyższa poziomem twórczość większości grafików.

Zrzynka?

Że nasz świat z jednej strony ma zamiłowanie do walki z ACTA a z drugiej lubuje się w znajdowaniu plagiatów gdzie tylko się da, zespół oskarżany jest o "Cut/Copy" z okładki Climax Blues Band - Flying the Flag. Oskrażenie o tyle nietrafne, że obraz krążył w kulturze już wcześniej i nie przynależy ani do jednego, ani drugiego zespołu, został tylko ponownie zremiksowany (poza okładkami płyt kolaż pojawiał się również na paru książkach).

Cut/Copy: Zonoscope versus Climax Blues Band - Flying the Flag

Należy też zwrócić uwagę, że dzięki brakowi fatalnie wmontowanego jachtu nowy produkt na wystawie designu wylądowałby trzy półki wyżej od poprzedniego.

Jakby te dwa argumenty kogoś nie przekonały, to warto się jeszcze przyjrzeć i odkryć, że to... nawet nie jest ten sam kolaż. Poniżej oba dzieła w pełnej okazałości, niestety nie udało mi się trafić na żaden opis wyjaśniający występowanie dwóch wersji, prawdopodobnie są tego samego autorstwa, tylko jedna, jako mniej udana, jest też mniej popularna.

Cut/Copy: Zonoscope - Kimura Tsunehisa The City Welcomes a Fresh Morning

Cut/Copy: Zonoscope - Kimura Tsunehisa The City Welcomes a Fresh Morning alternative version

Werdykt

Czy trafny wybór krążącej już w kulturze ilustracji zasługuje na nagrody? Żyjemy w kulturze remiksu. Pink Floyd nie wynalazło pryzmatu. Peter Saville w zasadzie wszystkie swoje okładki opierał na cudzych obrazach. Kimura nie korzystał z samodzielnie zrobionych zdjęć. Umieszczając Cut Copy na szczycie swojego zestawienia nie miałem wiedzy o pochodzeniu obrazu, ale nadal sądzę, że zasługuje na uznanie.

Źródła:

Pin it!

Okładki Cut Copy

Wybierz okładkę, aby poznać jej historię:

opisy okładek
ostatnio dodane:
Gribojedow: Won To Now
Various: AM/PM
The Offspring: Americana

rankingi i zestawienia
ostatnio dodane:
Najlepsze polskie okładki płyt 2015, pt. 3
Najlepsze polskie okładki płyt 2015, pt. 2
Najlepsze polskie okładki płyt 2015, pt. 1

artykuły
ostatnio dodane:
Okładkologia Pink Floyd III
Okładkologia Pink Floyd II
Okładkologia Pink Floyd I

biografie twórców
ostatnio dodane:
Rosław Szaybo
Jan Sawka
Marek Karewicz

polecane
o serwisie & kontakt
prawa autorskie
mapa serwisu

Online od 2008; obecna wersja od 2011; tak, wiem - najwyższy czas na zmiany kreacja   stiopa.com
creative commons - kopiując podaj link do źródła, nie wykorzystuj komercyjnie

w
górę